Ravintokuidulla tarkoitetaan niitä ravinnon hiilihydraatteja, jotka eivät imeydy suolistossa. Ravintokuitu on tärkeää vatsan toiminnalle, se pienentää veren kolesterolipitoisuutta, ja tasapainottaa verensokeria.

 

Kuitua on kasviksissa ja täysjyvätuotteissa. Kuitupitoinen ruoka sisältää myös runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja.

Kuitua suositellaan 25 - 30 grammaa vuorokaudessa.

Hyviä kuidunlähteitä ovat:
•    Täysjyväleivät
•    Puurot
•    Täysjyväriisi ja -pasta
•    Juurekset ja kasvikset
•    Marjat ja hedelmät
•    herneet, pavut, linssit
•    Siemenet ja leseet

Huolehdi myös riittävästä nesteen saannista. Säännöllinen juominen on tärkeää, sillä kehon vesimäärä vähenee iän karttuessa. Ikääntyneen tulisi saada nestettä päivittäin noin kaksi litraa. Saat osan tarvittavasta nesteestä tulee ruuan mukana.

Ikääntyneen juomasuositus on visualisoitu Evirassa.

juomasuositus

 

Vinkki!
Laita vesikannu jääkaappiin aamulla, niin voit tarkkailla tuleeko päivän aikana juotua tarpeeksi.