D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota tarvitaan luiden ja hampaiden muodostumisessa sekä kalsiumin ja fosforin aineenvaihdunnassa. D-vitamiini vaikuttaa myös monien geenien ja lihasten toimintaan. D-vitamiinin puutos saattaa aiheuttaa lihasheikkoutta ja altistaa kaatumisille.


D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta. Ikääntyessä D-vitamiinin muodostuminen heikkenee, ja lisäksi etenkin laitoshoidossa olevilla ulkoilu saattaa jäädä. Myös D-vitamiinin hyväksikäyttö elimistössä heikkenee iän myötä. Näin ollen ikääntyneet ovat riskiryhmä D-vitamiinin puutokselle.


D-vitamiinilisää 20 mikrogrammaa päivässä
Suomalaisissa ikääntyneiden ravitsemussuosituksissa kaikille yli 60-vuotiaille suositellaan D-vitamiinilisää 20 mikrogrammaa (µg) ympäri vuoden. D-vitamiinin määrä voidaan ilmoittaa myös kansainvälisenä yksikkönä (IU = International Unit), jossa 10 µg = 400 IU.

 

Ravintolisänä nautitun D-vitamiinin lisäksi kannattaa ruokavalioon sisällyttää hyviä D-vitamiinin lähteitä, kuten kalaa, nestemäiset maitotuotteita sekä vitaminoitua margariinia.

 

D-vitamiini on herättänyt viime vuosina paljon keskustelua. Jotkut pohtivat, onko nykyinen suositus riittävä. Jos kärsii D-vitamiininpuutteesta, voi D-vitamiinia ottaa reilusti yleistä suositusta enemmän. Ennen tätä on kuitenkin hyvä tutkituttaa oma D-vitamiinitaso verikokeella. Tällöin mitataan D-vitamiinin varastomuodon, kalsidiolin pitoisuus. Optimaaliset kalsidioliarvot tulisi olla 75 – 110 nmol/l.