Laktoosi-intoleranssi on hyvin yleinen, eikä välttämättä rajoita ruokailua kovinkaan paljon. Laktoosi-intoleranssi tarkoittaa maitosokerin eli laktoosin imeytymishäiriötä, ja se on eri asia kuin maitoallergia. Laktoosi-intolerantikon suolistossa on vain vähän tai joillakin ei lainkaan, laktoosia pilkkovaa entsyymiä. Vaiva hoituu laktoosia välttämällä.
Laktoosia on luonnostaan maidossa, ja maitoa sisältävissä ruoka-aineissa. Kypsytetyissä juustoissa laktoosia ei ole, sillä niiden valmistuksen yhteydessä laktoosi hajoaa. Osa margariineista on täysin laktoosittomia, osassa laktoosia on hieman.
Laktoosia käytetään sidosaineena joissakin lääkkeissä. Näissä määrä on hyvin pieni, mutta herkimmät voivat saada oireita niistäkin.

Mitä valita kaupassa?
Kaupassa on nykyään paljon erilaisia tuotteita valinnanvaraa. Tuotteet on merkitty vähälaktoosisiksi, laktoosittomiksi tai maidottomiksi.
-    Vähälaktoosiset elintarvikkeet sisältävät laktoosia vähemmän kuin 1 g/100 g tai 100 ml
-    Laktoosittomat elintarvikkeet sisältävät laktoosia vähemmän kuin 10 mg/100 g tai 100 ml
-    Maidottomat elintarvikkeet eivät sisällä mitään maidon ainesosia ja sopivat lisäksi maitoallergisille

Oireet yksilöllisiä
Laktoosin sieto on yksilöllistä. Osalla oireet tulevat hyvin pienestäkin laktoosimäärästä, osa puolestaan voi nauttia maitotuotteita kohtuullisesti, ainakin ajoittain. Hapanmaitotuotteet saattavat sopia paremmin kuin tavallinen maito, sillä niissä osa laktoosista on pilkkoutunut valmistusprosessin aikana. Myös aterian muut osat saattavat vaikuttaa, esimerkiksi kuitu ja rasva hidastavat ruokamassan kulkeutumista suolistossa jolloin laktoosi ehtii imeytyä paremmin. Kannattaa siis luottaa omiin tuntemuksiinsa, eikä ruokavaliota kannata rajoittaa tarpeettomasti. Apteekista voi tarvittaessa ostaa entsyymitabletteja tai -jauheita, jotka auttavat pilkkomaan ruoan laktoosia.