Valmisruokia voi käyttää helpottamaan arkea. Jos esimerkiksi sairauksien vuoksi voimia ei riitä ruuanlaittoon tai aktiivinen elämäntapa ei jätä aikaa kuorimiselle ja raastamiselle, on valmisruoka parempi vaihtoehto kuin jättää ateria väliin.

 

Valmisruokia on moneen lähtöön, eivätkä kaikki ole terveellisemmästä päästä mutta valikoimasta löytyy hyviä vaihtoehtoja. Sydänmerkki auttaa tekemään vähäsuolaisen ja rasvan laadulta paremman valinnan. Tuoteselosteesta kannattaa tarkastaa myös proteiininmäärä/annos. Tavoitteena on, että pääaterialta saisi ainakin 25 g proteiinia. Katso muutama vinkki videolta, jonka olemme Geryssä tehneet!

 

Olennaista on, että valmisruuan lisänä on tuoreita tai kypsennettyjä kasviksia ja tarvittaessa leipää ja ruokajuomana maitoa, piimää tai vettä. Jälkiruokana voi nauttia esimerkiksi tuoreita hedelmä tai pakastemarjoista valmistettua rahkaa. 

 

Valmisruokia voi "tuunata" monella tapaa:pin tuunattu

- pinaattikeittoon kananmuna ja ruisleipää margariinilla

- lohikiusauksen kylkeen pikkutomaatteja ja naposteluporkkanoita

- kasvissosekeittoon raejuustoa sekä täysjyväleipää leikkeleellä

- lihapullat ja perunasose -annoksen kaverina haudutettua sipulia sekä runsaasti puolukkasurvosta

- kalakeittoon lisätä pakasteherneitä ja leivän päälle kotijuustoa ja tomaattia

 

Arkea helpottavat myös monet puolivalmisteet kuten valmiiksi kuoritut ja pilkotut, keittovalmiit kasvikset pakastealtaasta. Kannattaa katsoakin tarkalla silmällä kaupan pakasteallasta, sillä siellä on paljon myös kalaa, erilaisia kasvislisukkeita sekä kotimaisia marjoja tai niistä tehtyjä soseita.