Suomalaisessa FINRISKI-tutkimuksessa havaittiin, että suomalaisilla aikuisilla on lievä jodin puutos. Jodia tarvitaan kilpirauhashormonien valmistukseen sekä normaaliin kasvuun ja kehitykseen. Jodin puutteesta aiheutuva kilpirauhasen suurentuminen eli struuma oli yleistä vielä 1900-luvun alkupuolella. Jodia alettiin lisäämään ruokasuolaan, minkä ansioista struuma hävisi lähes kokonaan.

 

Päivittäinen jodintarve on 150 mikrogrammaa. Suomalaisessa ruokavaliossa merkittävimpiä jodin lähteitä ovat maitotuotteet, kananmunat, kala ja jodioitu suola. Suolaa ei kuitenkaan suositella nautittavaksi lisää.

 

Puolet päivittäisestä jodin tarpeesta saa nauttimalla 5–6 dl nestemäisiä maitotuotteita päivässä ja 2–3 viipaletta juustoa. Myös kala on hyvä jodin lähde: annos lohta (noin 120 g) sisältää puolet päivittäisestä jodisuosituksesta.

 

Leivät ja valmisruoat sisältävät usein paljon suolaa, mutta ne eivät ole hyvä jodinlähde, sillä elintarviketeollisuudessa käytettävä suola ei ole jodioitua. Jodin liikasaanti on myös haitallista, joten lisäravinteita ei suositella.

 

www.thl.fi