Vatsavaivat ovat verrattain yleisiä. Ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS, Irritable bowel syndrome) on ns. toiminnallinen vatsavaiva, eli sille ei voida todeta selkeää syytä. Ärtyvä suoli oirehtii monin tavoin: tyypillisiä oireita ovat vatsan turvottelu, ilmavaivat, kipu ja suolen toimintahäiriöt, jotka vaihtelevat ummetuksesta ripuliin.

Apua ruokavaliosta
Viime vuosina on saatu uutta tutkimustietoa ärtyvän suolen oireiden taustalla olevista tekijöistä. FODMAP (engl. Fermentable, Oligo-, Di-, Monosaccharides and Polyols) tarkoittaa hiilihydraatteja, jotka imeytyvät huonosti ohutsuolessa ja kulkeutuvat paksusuoleen. Paksusuolen bakteerit edelleen fermentoivat näitä imeytymättömiä hiilihydraatteja. FODMAP-hiilihydraattien välttäminen puolestaan helpottaa monen oireita, kliinisten tutkimusten mukaan oireet ovat helpottaneen noin kolmella potilaalla neljästä.

FODMAP-hiilihydraatteja:
•    Fruktoosi (hedelmäsokeri)
•    Laktoosi (maitosokeri)
•    Xylitoli
•    Sorbitoli
•    Muut sokerialkoholit
•    Fruktaani
•    Galaktaani
•    Raffinoosi

Jos epäilet kärsiväsi ärtyvästä paksusuolesta, FODMAP-hiilihydraattien välttämistä voi kokeilla 2-3 viikon ajan nähdäkseen, onko ruokavaliosta apua. Ruokavaliota ei tarvitse noudattaa täydellisesti, vaan kokeilemalla selviää, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat itselle oireita. Mitään ei tarvitse välttää vain varmuuden vuoksi.

FODMAP-hiilihydraatteja sisältävät:
•    Vehnä, ohra, ruis, ja näistä valmistetut tuotteet
•    Pavut, herneet ja linssit
•    Tavalliset maitotuotteet
•    Omena, päärynä, vesimeloni, viinirypäleet, monet kivelliset hedelmät, kuten luumu, aprikoosi, kirsikka, persikka
•    Maapähkinät ja cashewpähkinät
•    Sienet
•    Sipuli ja kaalikasvit
•    Hunaja
•    Terveysjogurtit ja juomat, jotka sisältävät inuliinia tai FOS-kuitua
•    Pastillit ja purukumit, jotka sisältävät xylitolia

Mitä voit kokeilla näiden tilalle?
•    Marjat, ne sisältävät monia hedelmiä vähemmän fruktoosia
•    Sitrushedelmät, banaani, kiivi
•    Kaura, muut gluteenittomat viljatuotteet ja riisi
•    Vihannekset: kurkku salaatti, kesäkurpitsa, tomaatti, maissi ja peruna
•    Laktoosittomat maitotuotteet ja kypsytetyt juustot
•    Pähkinät (ei maa-ja cashewpähkinät) ja siemenet