Ruokavaliolla voi laskea verenpainetta

Terveelliset elämäntavat ovat tärkeitä kohonneen verenpaineen hoidossa. Terveellisen ruokavalion lisäksi säännöllinen liikunta on tärkeää. Joskus terveet elämäntavat riittävät jopa ainoaksi kohonneen verenpaineen hoidoksi, eikä lääkkeitä tarvita. Kohonneen verenpaineen hoitoon sopii hyvin terveellinen perusruokavalio. Erityisesti verenpainepotilaan tulee kuitenkin kiinnittää huomiota suolan määrään.

Energiaa kulutuksen mukaan
Ylipaino lisää riskiä verenpaineen kohoamiselle. Tämän vuoksi on tärkeää syödä kulutusta vastaavasti. Vaikka ikääntyneille ei useinkaan suositella laihduttamista, voi maltillinen (5 %) painonpudotus olla hyödyllistä verenpaineen hoidossa. Painoa ei kuitenkaan kannalta pudottaa nopeasti, eikä millään ihmedieeteillä, vaan rauhallisesti noudattaen monipuolista ruokavaliota ja lisäämällä liikuntaa. Riittävästä proteiinin saannista on myös tärkeää huolehtia.

 

Suola säästeliäästi
Suola on erityisen haitallista kohonneesta verenpaineesta kärsivälle. Päivittäinen suolan saantisuositus on 5 grammaa eli noin teelusikallinen. Tämä määrä ylittyy monelta suomalaiselta helposti. Suuri osa ruokavalion suolasta tulee ns. piilosuolana.  Suolaa on runsaasti mm. leivissä ja muissa leipomotuotteissa, juustoissa ja lihavalmisteissa. Suolan määrän voit tarkistaa tuoteselosteista.

Runsaasti kasviksia
Monipuolista kasvistenkäyttöä suositellaan kaikille, mutta kohonneen verenpaineen hoidossa niiden merkitys korostuu. Kasviksista saa runsaasti kaliumia, mikä osallistuu verenpaineen säätelyyn. Kasviksia tulisi nauttia päivässä noin puoli kiloa. Kasviksista saat kaliumin lisäksi myös muita elimistölle tärkeitä ravintoaineita.

Alkoholi
Runsas alkoholinkulutus on haitallista verenpaineelle, niin kuin koko keholle. Vaikka joissain tutkimuksissa pienet alkoholiannokset näyttäisivät vähentävän joitakin sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä, ei alkoholia voi terveyssyistä suositella. Kohtuus kaikessa!

Suosi kalaa
Säännöllisesti nautitut 2-3 kala-ateriaa on edullista verenpaineelle. Kalasta saa terveydelle tärkeitä välttämättömiä omega-3-rasvahappoja, runsaasti D-vitamiinia ja proteiinia. Jos et jostain syystä syö kalaa, voi omega-3-rasvahappokapseleiden käyttö olla tarpeen.

Salakavalat salmiakki ja lakritsi
Joillakin henkilöillä salmiakki ja lakritsi nostavat verenpainetta erityisen paljon, joten näiden käyttöä on syytä olla tarkkana. Kaikilla nämä herkut eivät aiheuta ongelmia, mutta kohtuus on hyvästä kaikille.

Näin vähennät suolaa!
•    Käytä ruoanlaitossa muista mausteita ja yrttejä.
•    Valitse vähäsuolaista leipää ja leivänpäällisiä.
•    Tarkkaile pakkausmerkintöjä. Suolan saannin kannalta olennaisissa tuotteissa, kuten liha- ja kalavalmisteissa sekä makkaroissa, valmisruoissa, leivissä, ja juustoissa ja mausteseoksissa on ilmoitettava suolapitoisuus.
•    Älä lisää suolaa valmiiseen ruokaan.